billede af døbefonten i Ullerslev kirke

Dåb

I folkekirken kan både børn og voksne blive døbt. Det er en kristen dåb, hvor vi døber i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. I forbindelse med dåben bliver man medlem af folkekirken.

Hvis dit barn skal døbes i Flødstrup eller Ullerslev kirke, skal du kontakte en af sognets præster eller kirkekontoret.

I god tid inden dåben skal I oplyse følgende til kirkekontoret:

• Barnets navn
  • Barnets faddere (2-5 personer).
  • Navnet på den person, der skal bære barnet.

Fadderne skal være døbt i en kristen dåb, men det er ikke et krav, at fadderne er medlem af folkekirken. Faddernes opgave er at hjælpe forældrene med at opdrage barnet i den kristne tro. Fadderne får udleveret et fadderbrev til minde om den gave og den opgave, det er, at være fadder.

Dåbsbarnet får udleveret en dåbsklud, som frivillige i kirkerne har strikket.

Er du voksen og gerne vil døbes, skal du ikke have faddere, men minimum to vidner skal være til stede. Forud for dåben går man til dåbsforberedelse hos en af præsterne. Forberedelsen planlægges individuelt med præsten.

En dåb kan finde sted i eller efter den almindelige højmesse om søndagen eller ved en af vores særlige dåbsgudstjenester om lørdagen. Dem har vi ca. en af om måneden.

Følsomme personoplysninger vedrørende dåb sendes på sikker mail til:

Sikker mail til Flødstrup sogn

Sikker mail til Ullerslev sogn

På folkekirkens hjemmeside kan du læse meget mere om dåb:

Kirkekontoret på Dalgaard er åbent for personlig og telefonisk betjening onsdage mellem 10-12 (telefon 5194 4410). Der kan træffes aftale om personlig eller telefonisk betjening på andre tidspunkter ved at skrive en mail til kordegnen:

floedstrup.sogn@km.dk

ullerslev.sogn@km.dk